Czy podczas rejestracji online spotkałeś się z potwierdzeniem, że nie jesteś botem, przepisywaniem z zniekształconego obrazu lub wybieraniem kafelków ze światełkami? To właśnie reCAPTCHA. Czym jest to narzędzie, dlaczego warto je zastosować na swojej witrynie i jak to zrobić?
Co to jest reCAPTCHA?
reCAPTCHA to darmowe narzędzie od Google, które służy do rozróżniania komputerów od ludzi. Po prostu chroni naszą stronę przed spamem generowanym przez automatyczne skrypty. Ten spam może zawierać złośliwe oprogramowanie lub niechciane wiadomości niezwiązane z naszą witryną.
Nie jestem robotem
Często stosowanym sposobem zabezpieczenia reCAPTCHA jest pole wymagające potwierdzenia, że nie jesteś robotem. To jednak tylko jedna z opcji. Więcej szczegółów znajdziesz w dalszej części artykułu.
Niezależnie od formy, głównym celem tej technologii jest ochrona formularzy i zapewnienie bezpieczeństwa, oraz unikanie spowolnienia serwera.
Do zalet można zaliczyć funkcjonalność oraz przejrzysty proces weryfikacji. Najczęściej polega on na wyborze odpowiednich obrazków. Może działać również w tle, monitorując zachowanie użytkownika.
reCAPTCHA – wersje i różnice
- reCAPTCHA v1: to najstarsza wersja, obecnie nie otrzymuje dalszego wsparcia technicznego, ponieważ zmieniono API na nowszą wersję;
- reCAPTCHA v2: jest najbardziej popularna i powszechnie używana, polega na wyborze odpowiednich obrazków na podstawie wyświetlonego komunikatu (np. zaznacz wszystkie płytki zawierające koty);
- reCAPTCHA v2 (Niewidoczna): jak wskazuje nazwa, jest tylko częściowo widoczna na stronie. Jeśli podejrzewa obecność robota udającego prawdziwego użytkownika, prosi użytkownika o zaznaczenie pola wyboru (✅) w celu potwierdzenia tożsamości;
- reCAPTCHA v3: to najnowsza, najbardziej stabilna i zalecana wersja reCAPTCHA. Charakteryzuje ją całkowita niewidoczność w porównaniu z pozostałymi typami. Jej dokładne działanie nie jest znane, polega na ocenie ryzyka zachowania użytkownika lub robota na podstawie generowanego ruchu. Google nie ujawnia szczegółów działania algorytmu, aby uniemożliwić oszustom naśladowanie zachowań prawdziwych użytkowników.
Jak wygenerować kod?
- Zaloguj się na platformie Google – jeśli nie masz konta, zarejestruj się.
- Aby utworzyć klucze, kliknij na link: google.com/reCAPTCHA/admin/create.
- Podaj etykietę, która ułatwi identyfikację kluczy witryny. Najlepiej użyć nazwy domeny (np. test.com).
- Wybierz odpowiedni typ reCAPTCHA (opisano je powyżej). Pamiętaj, że można wybrać tylko jeden wariant.
- W polu “Domena” wpisz nazwę strony, do której przypisujemy narzędzie.
- Zaakceptuj warunki korzystania z usługi reCAPTCHA.
- Kliknij “Wyślij”, aby wygenerować klucze.
- Skopiuj wygenerowane klucze do odpowiedniej wtyczki (np. WordPress – użyj opcji wbudowanej we wtyczkę Contact Form7 lub “Advanced noCaptcha & invisible Captcha (v2 & v3)”, PrestaShop – użyj modułu eicaptcha). Po skopiowaniu kluczy przetestuj rozwiązanie, wysyłając maila z formularza testowego.
Czy warto wdrożyć system reCAPTCHA?
Korzyści z zastosowania zabezpieczeń, które warto podkreślić, obejmują:
- Ochronę witryn przed złośliwym oprogramowaniem oraz SPAM-em;
- Skuteczność ankiet i pozyskiwanych leadów poprzez formularze;
- Zapewnienie, że formularze są wypełniane tylko przez ludzi, a nie boty ani inne oprogramowanie.
Szybka aktywacja i prosta integracja systemu reCAPTCHA to atuty, które przemawiają za jego zastosowaniem na stronach internetowych z formularzami. Każda profesjonalna agencja SEM powinna zadbać o uzyskanie kodu do reCAPTCHA od klienta. W naszej firmie, praktykujemy zbieranie takich kodów (zarówno tajnych, jak i jawnych) od klientów, wliczone to jest w cenę usługi. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat reCAPTCHA i innych funkcji zabezpieczających strony internetowe, zachęcamy do kontaktu!