smart akademia

Jak działa Google? Co zrobić, żeby być na 1 stronie w wynikach wyszukiwania?

Mając firmę próbujesz promować się rożnymi kanałami, czyli chcąc nie chcąc interesujesz się marketingiem. Testujesz różne rozwiązania, żeby dotrzeć to jak największej liczby nowych klientów, bo tylko wtedy zapewniasz sobie sprzedaż na odpowiednim poziomie.

Jak dotrzeć do nowych klientów?

Z góry zakładam, że masz stronę internetową, która pomaga Ci zrealizować plan sprzedażowy. Nie jest tylko zwykłą wizytówką w sieci do sprawdzenia adresu i telefonu, tylko potrafi przekonać klienta do Twojej oferty i realnie zwiększa Ci sprzedaż.

Jeśli tak jest, to jest duże prawdopodobieństwo, że interesujesz się czterema obszarami:

  1. SEO – ogólnie mówiąc optymalizacja, która daje wysoką pozycję w Google
  2. Social media – Facebook, LinkedIn, Instagram
  3. Płatna reklama – np. płatne posty w social mediach lub w wyszukiwarce
  4. E-mail marketing

Spis treści

SEO - czyli jak zwiększyć ruch na stronie bez płacenia za to pieniędzy?

SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe.

Co to znaczy Optymalizacja SEO? 

Optymalizujemy, czyli podejmujemy różne działania, żeby nasza strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, ale bez płacenia za to pieniędzy. Nie płacimy nikomu za płatną reklamę. Chodzi o sytuację, kiedy ktoś wpisuje frazę do wyszukiwarki i wyświetla mu się Twoja strona. Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Jak działa Google? Jak ocenia strony i decyduje, które z nich zajmują wysoką pozycję w wyszukiwarce?

Google wykorzystuje kilka mechanizmów do tego, żeby ocenić Twoją stronę i zdecydować, czy ją polecić:

  1. Googlebot – odwiedza Twoją stronę, czyta linki, teksty, opisy zdjęć i zapisuje stronę w tzw. indeksie. Indeks jest aktualizowany, to znaczy, że Googlebot odwiedza stronę wiele razy i zapisuje sobie najnowszą wersję. Googlebot przeczyta Twoją stronę jak zgłosisz ją do indeksowania. Jak to zrobić przeczytasz tutaj.
  2. Googlebot prawidłowo zakwalifikuje Twoją stronę, jeśli ją prawidłowo odczyta. Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy strona ma zachowaną odpowiednią strukturę, zgodną ze standardami Google.
  1. Google za pomocą swoich algorytmów decyduje, kiedy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, czyli po wpisaniu jakiego słowa kluczowego wyświetli się w wyszukiwarce.
  1. Google premiuje dobre treści – czyli takie, które są przydatne użytkownikom. Jeśli strona ma być przydatna użytkownikom, to trzeba nad nią popracować i dobrze ją zaplanować. Jest to możliwe wtedy, kiedy dobrze znasz swoich klientów, wiesz jakich informacji szukają i co przekona ich do zakupu. Oznacza to, że projektując stronę www w pierwszej kolejności powinny powstać teksty, a dopiero potem grafika.
  1. Jeśli ktoś odwiedza Twoją stronę Google bada, czy znalazł na niej to, czego szukał i czy były to dla niego wartościowe treści. Google sprawdza zachowanie odwiedzającego – ile czasu spędził na stronie, czy szybko ją opuścił, czy klikał w różne zakładki. Na tej podstawie poleca daną stronę, lub nie.

Czy można sprawdzić jak Google ocenia Twoją stronę i na jakie słowa kluczowe ją wyświetla?

Tak, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google Search Consol i Google Analytics. Dzięki nim dowiesz się na jakie słowa kluczowe i na której pozycji w wyszukiwarce wyświetlana jest Twoja strona, poznasz statystyki odwiedzin – kto ile czasu spędza na Twojej stronie oraz czego szuka.  

Co zrobić, żeby strona była oceniana przez algorytm Googla za ciekawą i przydatną?

Musisz wziąć pod uwagę dwa rodzaje działań SEO:

  • przygotowanie odpowiednich treści, które będą uwzględniały frazy kluczowe
  • techniczne przygotowanie strony

 

Jedno i drugie jest w zasadzie niezbędne do tego, żeby ułatwić Google zrozumienie tego, co oferujesz swoim odbiorcom. Tylko wtedy Twoja oferta będzie się wyświetlać osobom, które rzeczywiście chcą z niej skorzystać i dokonać zakupu. Inaczej mówiąc – Twoja strona musi być przyjazna zarówno dla algorytmu Googla, jak i dla ludzi.

Przygotowanie odpowiednich treści musi poprzedzić weryfikacja tego, co i w jaki sposób ludzie szukają, co wpisują do wyszukiwarki, jakich słów używają. W ten sposób możesz przygotować treści, które są wartościowe dla odbiorców i często wyszukiwane.

Techniczne przygotowanie strony to m.in.:

  1. Optymalizacja kodu HTML – zastosowanie odpowiedniej struktury nagłówków H1-H6 – aby wskazać wyszukiwarce, co jest najważniejsze na stronie
  2. Stosowanie meta tagów – są widoczne tylko dla wyszukiwarki, nie wyświetlają się na stronie, zawierają informacje takie jak tytuł strony, opis, słowa kluczowe, np. tytuł strony (title tag), opis strony (meta description), słowa kluczowe (meta keywords)
  3. Optymalizacja tytułów i opisów stron – powinny być krótkie, opisowe i zawierać kluczowe
  4. Stworzenie mapy strony (sitemap) – aby ułatwić wyszukiwarkom indeksowanie strony
  5. Optymalizacja adresów URL – tak, aby były przejrzyste i zawierały słowa kluczowe
  6. Stosowanie atrybutu alt na obrazach – atrybut alt powinien być używany na obrazach, aby wskazać wyszukiwarkom, co przedstawia obraz
  7. Linkowanie wewnętrzne – aby ułatwić użytkownikom nawigację po stronie
  8. Ustawienie przekierowań 301 – aby uniknąć straty linków po zmianie adresu URL

Czy do SEO można wykorzystać social media?

Social media mają wpływ na rozpoznawalność marki. Im bardziej ludzie kojarzą Twoją firmę, tym częściej będą wpisywać jej nazwę do wyszukiwarki, a to oznacza dla Ciebie dodatkowy ruch na stronie.

Ciekawe treści są komentowane i udostępniane, co również zwiększa szansę na pozyskanie dodatkowego ruchu na stronie.

Regularne aktualizacje na firmowym profilu są widoczne na tablicy klientów, co może skłonić ich do wejścia na stronę i zapoznania się z nowościami.

Jak widzisz wszystko sprowadza się do przekierowania ruchu z social media na Twoją stronę.

Jednak, nie każdy lubi i nie każdy się odnajduje w social mediach. Jest mnóstwo porad na temat tego, jak powinna wyglądać strategia, jakie treści zamieszczać w postach. Niestety w praktyce nie jest to takie proste. Nie wystarczy założyć konto. Musisz aktywnie działać, mieć pomysły na posty, które zaangażują jak najwięcej osób. Najlepiej sprawdzają się filmiki.

Facebook ma inną grupę odbiorców, niż np. Linkedln. Inne treści angażują na Facebooku, inne na Linkedln. Im lepiej znasz swojego klienta, tym lepiej poradzisz sobie z social mediami.

Potrzebujesz dobrej strategii, a także zachowania spójności publikowanych treści z Twoją marką.

Płatna reklama Google ads

Jeśli zapłacisz, Twoja strona będzie wyświetlać się na pierwszej, drugiej, trzeciej albo czwartej pozycji w Google, oznaczona hasłem: Reklama.

Płatna reklama nie sprawdza się w każdej branży. Możesz w nią zainwestować, jeśli masz dobrze zoptymalizowaną stronę www, inaczej szkoda pieniędzy. Przed zamówieniem kampanii musisz znać słowa kluczowe i musisz wziąć pod uwagę wysoki koszt najbardziej popularnych słów.

Zalety płatnej reklamy w Google Ads:

  1. Szybki i efektywny sposób na pozyskanie ruchu – płatna reklama pozwala na natychmiastowe wyświetlanie reklam na pierwszych stronach wyników wyszukiwania, co pomaga zwiększyć ruch na stronie.
  2. Kontrola nad budżetem – masz możliwość ustawienia limitu budżetu dziennie lub miesięcznie, co pozwala lepiej zarządzać wydatkami
  3. Precyzyjne targetowanie – masz możliwość targetowania reklam do określonych grup odbiorców, takich jak lokalizacja, wiek, zainteresowania, itp.
  4. Szybka i łatwa analiza – masz dostęp do narzędzi analitycznych, które pozwalają śledzić efektywności reklamy
 

Wady płatnej reklamy w Google Ads:

  1. Koszty – płatne reklamy w Google Ads są opłacane za każde kliknięcie, co może być kosztowne, zwłaszcza dla małych firm
  2. Konkurencja- Google Ads jest bardzo popularną formą reklamy, co oznacza, że jest ogromna konkurencja w wyświetlaniu reklam
  3. Niepewność co do efektywności – choć Google Ads oferuje narzędzia analityczne, nie ma gwarancji, że reklama będzie efektywna i przyniesie oczekiwane rezultaty.

Podsumowanie – zadbaj przede wszystkim o optymalizację swojej strony

Jeśli zadbasz o optymalizację swojej strony pod kątem wyszukiwarki, ludzie będą trafiać na Twoją stronę w momencie, gdy szukają czegoś konkretnego. Jest to bardzo ważne, ponieważ są to osoby, które są zainteresowane właśnie tym, co masz w ofercie. To zdecydowanie zwiększa szansę na sprzedaż.

 

Cześć, chętnie z Tobą porozmawiamy

Skontaktuj się z nami napisz lub zadzwoń.

Pracujemy w godzinach: 09:00 – 17:00

Telefon kontaktowy

Adres email

Napisz kilka słów o swoim projekcie

Formularz kontaktowy

Administratorem Twoich danych jest SMART WEB GROUP SP. Z O.O. z siedzibą w Aleksandrowie Łódzkim. Twoje dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych oraz polityką prywatności.

SMARTLETTER

Zapisz się do smartlettera, jeśli interesuje Cię rozwój marketingu w Twojej firmie.

SZYBKI KONTAKT
zadzwoń do nas

(+48) 531 666 804

Napisz do nas

© Wszystkie prawa zastrzeżone SMART WEB GROUP Sp. z o.o.

Explore
Drag